Veel mensen hebben zich de gewoonte aangeleerd om  caffeine-houdende en andere dranken, zoals sappen, te drinken, maar water is de enige drank die je lichaam nodig heeft. Door voldoende water te drinken, voel je je energiek en voorkom je hoofdpijn, misselijkheid, constipatie en nog veel meer. 

Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water en je hersenen uit ongeveer 80% water

Hier zijn 7 gezondheidsvoordelen van het drinken van water.

  1. Voldoende water drinken bevordert de hersenfunctie en voorkomt hoofdpijn. Hersenen hebben de juiste hoeveelheid hydratie nodig om goed te kunnen werken. Het drinken van water helpt je beter te concentreren, maar ook beter te slapen. Als je ’s morgens opstaat is het goed om meteen water te drinken om het vocht dat je ‘s nachts verliest weer aan te vullen.
    Hoofdpijn is vaak een teken dat je te weinig hebt gedronken.
  1. Water drinken verhoogt je stofwisseling en voorkomt constipatie. Voor een goede werking van de darmen heb je naast vezels ook water nodig om een goede darmwerking te hebben. Ook je lymfevatenstelsel en je bloedvatenstelsel hebben water nodig om goed te functioneren.
  1. Water helpt het lichaam om te ontgiften door gifstoffen uit onze cellen te verwijderen door te plassen. Spoel die slechteriken door! Maar effe serieus… je nieren hebben water nodig om gifstoffen uit je bloed te filteren. Daarnaast voorkomt en helpt voldoende water drinken bij de behandeling van blaasontstekingen door de urinewegen te spoelen.
  1. Het drinken van water helpt bij het reguleren van de lichaamstemperatuur. Als je zweet koelt je lichaam af. Water is een belangrijk ingrediënt van zweet en je lichaam heeft dus water nodig om de temperatuur van je lichaam te kunnen reguleren.
  1. Voldoende water drinken laat de huid er goed uitzien door het hydratatieniveau op peil te houden. Je zult merken dat je minder snel rimpels krijgt als je voldoende water drinkt.
  1. Het drinken van water houdt je energiek en het helpt je om maximale fysieke prestaties neer te zetten. Voldoende drinken kan zelfs de oxidatieve stress verminderen die optreedt tijdens intensieve training. Dit is niet verrassend als je bedenkt dat spieren voor ongeveer 80% uit water bestaan. Als je intensief traint en zweet, kan gehydrateerd blijven je helpen om op je best te presteren.
  2. Veel water drinken helpt je om af te vallen. Water werkt als een natuurlijke eetlustremmer en stimuleert je stofwisseling. Water bevat geen calorieën. Dus een drank bij uitstek bij het verminderen van gewicht.

Hoeveel vocht moet ik drinken per dag?

Het advies aan volwassenen en kinderen vanaf 14 jaar is om elke dag tussen de 1,5 en 2 liter te drinken. Kinderen vanaf 1 jaar tot en met 13 jaar hebben ongeveer tussen de 1 en 1,5 liter water nodig.

Velen maken een fout door koud water te drinken bij hun maaltijden. Water dat bij de maaltijd wordt ingenomen, vermindert de werking van de speekselklieren; en hoe kouder het water, hoe groter de schade aan de maag. IJswater of ijslimonade, gedronken bij de maaltijd, stopt de spijsvertering totdat het systeem de maag voldoende warmte heeft gegeven om het werk weer op te kunnen nemen. Warme dranken zijn slopend; en bovendien, degenen die zich overgeven aan het gebruik ervan, worden slaven van de gewoonte. Voedsel mag niet worden weggespoeld; er is geen drank nodig bij de maaltijden. Eet langzaam en laat het speeksel zich met het eten vermengen. Hoe meer vloeistof er bij de maaltijden in de maag wordt opgenomen, des te moeilijker is het voor het voedsel om te verteren; want de vloeistof moet eerst worden opgenomen. 

In gezondheid en bij ziekte is zuiver water een van de meest uitgelezen zegeningen van de hemel. Het juiste gebruik ervan bevordert de gezondheid. Het is de drank waarin God heeft voorzien om de dorst van dieren en mensen te lessen. Het helpt om in de behoeften van het systeem te voorzien en helpt de natuur om ziekte te weerstaan. – De weg tot gezondheid, Ellen White

Dus nu je het weet, drink je water!